KTI tájékoztatása az új vasúti menetrenddel kapcsolatban

2018. május 17.

Tisztelt Lakosok!

 

A 2. sz. Budapest-Esztergom vasútvonalon életbe lépő új vasúti menetrenddel kapcsolatban a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) az alábbiakról tájékoztatja Önöket:

 

A villamosítás elkészültét követően 2018. április 9. óta korszerű villamos motorvonatok közlekednek a vonalon. Az üzemeltetési tapasztalatok kedvezőek, ezért lehetőség nyílt a kínálat bővítésére és a vonatok gyorsítására, így 2018. május 20-án új menetrendi struktúra kerül bevezetésre, amelynek köszönhetően a jelenleginél kedvezőbb menetidővel, több vonat közlekedhet.

 

Munkanapokon a fővárosból Esztergom felé az eddigi 20-40 perces követés helyett egyenletesen, 30 percenként indulnak a vonatok, és új vonatok közlekednek minden órában Angyalföld és Piliscsaba között. A legnagyobb forgalmú állomásokra jelentősen gyorsul az eljutás, Budapest-Nyugati pályaudvarról Esztergomba 6-19 perccel, Dorogra 3-18 perccel, Piliscsabára 3-17 perccel, Pilisvörösvárra 2-13 perccel, Solymárra utazva pedig 1-9 perccel csökken a menetidő. A reggeli csúcsidőszakban Budapest irányába jelentősen rövidül az utazási idő, valamint Esztergom felé bővül a kínálat, 30 percenként közlekednek majd a vonatok.

 

Hétvégén az eddigi óránkénti 1 helyett 2 szerelvény közlekedik Budapest és Esztergom között, Budapest-Nyugati pályaudvarról 30 percenként indulva. A fővárosból Esztergomba 19, Dorogra 18, Piliscsabára 17, Pilisvörösvárra 15 és Solymárra 11 perccel csökken a menetidő. A villamos vontatásnak köszönhetően a kisebb forgalmú megállókba is jelentősen gyorsul az eljutás.

 

Bővül a vasútvonalon az üzemidő is, az utolsó vonat a fővárosból éjfél után, 0:25 órakor, Esztergomból 23:34 órakor indul.

 

A korszerű, nagyobb kapacitású, csendesebb, környezetbarát villamos motorvonatoknak köszönhetően nem csak gyorsabban, hanem kényelmesebben és zsúfoltságmentesen utazhatnak az utasok.

 

Ez a menetrendi struktúra azonban még nem végleges, ugyanis a vonalon és térségében számos infrastrukturális beruházás van még folyamatban, illetve előkészítés alatt:

-          Zajlik az M3 metróvonal felújítása, Újpest állomáson ezért jelenleg nem a metróra, hanem pótló autóbuszokra tudnak az utasok átszállni. Emiatt a vasúti menetrend úgy került kialakításra, hogy az új, Angyalföld–Piliscsaba viszonylatú vonatok néhány perccel a Nyugati pályaudvarról megérkező vonatok után induljanak, így gyorsan és kényelmesen, azonos peronon tudnak átszállni a belváros felől a kisebb forgalmú megállóhelyekre utazók. Ez a menetrendi struktúra azt is eredményezi, hogy Piliscsabán megnyújtott átszállási idők adódnak a lassabb és a gyorsabb vonatok között.

-          A vonal szűk keresztmetszetét a Budapest-Nyugati pályaudvar és Rákosrendező közötti vonalszakasz jelenti, melynek felújítása és kapacitásbővítése a következő években várható, addig azonban  ezen a szakaszon a jelenleginél sűrűbb vonatközlekedés nem lehetséges. Ennek következtében a legnagyobb forgalmú Budapest–Esztergom járatok indulnak a Nyugati pályaudvarról, a Piliscsabáig közlekedő új betétvonatok pedig Angyalföldről.

-          A dorogi villamos alállomás, mely a jövőben a vasútvonal áramellátását fogja biztosítani, az ütemtervnek megfelelően csak 2018 őszére készül el. Emiatt a vonatok menetrendjébe egyelőre tartalékidőket kellett beépíteni.

-          Dorog állomáson folyamatban van az új biztosítóberendezés telepítése.

-          A dorogi és esztergomi intermodális csomópont az ütemtervnek megfelelően, várhatóan 2018 végére készül el.

 

A még folyamatban lévő infrastrukturális fejlesztések lezárultával az új menetrendben szerzett utasforgalmi és üzemi tapasztalatokat figyelembe véve a menetrendi struktúra további fejlesztése van tervben, melynek eredményeként a vasúti közlekedés vonzereje tovább fog növekedni.