Megkezdődik a fejlesztés a Pilisvörösvár-Esztergom vonalszakaszon

2012. március 23.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2011. december 14-én eredményt hirdetett a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz elővárosi korszerűsítési munkáinak elvégzésére. A vonatkozó kivitelezői szerződéseket 2012. március 13-án írta alá a NIF Zrt. a nyertes kivitelezőkkel. A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.

A beruházás két közbeszerzés keretében valósul meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-Híd Építő Zrt., tagjai: Vasútépítők Kft., H.F. Wiebe GmbH & Co. KG - szerződéses ár: 10.408.018.051 ‚-Ft + Áfa), a Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. - szerződéses ár: 8.753.943.093,- Ft + Áfa).

A fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta jelenleg is 14 000 utast kiszolgáló Budapest – Esztergom vonalat érinti. A beruházás következtében csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége.

Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 km-en tervezzük az egyvágányú vasúti pálya felújítást és 2 km-en forgalmi kitérőt épít a NIF Zrt. a Terranova gyár térségében. A kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, amellyel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban.

A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, valamint összesen 11 helyszínen 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek, valamint Dorog állomás mellett az átszállást megkönnyítendő buszfordulót létesítenek.

Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70–100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár – Esztergom közötti szakaszon várhatóan 10 perccel rövidebb lesz a menetidő.

A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. Összesen 58 db műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotildliget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolnavölgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezve kell kiépíteni.

A beruházás kapcsán tervezett vágányzárak:

Pilisvörösvár - Piliscsaba között: 2012. 06. 16. – 2013. 03. 31.
Piliscsaba - Esztergom között: 2012. 06. 16. – 2012. 10. 30.

A vágányzárak miatt előreláthatólag 2012.06.16.-2013.03.31. között Pilisvörösvár – Esztergom között autóbusszal lehet utazni.

A Pilisvörösvár – Piliscsaba vonalszakasz közötti munkálatok várhatóan 2013. végére, míg a Piliscsaba – Esztergom közötti kivitelezés tervezetten 2013. közepére készül el.

A NIF Zrt. kapcsolódó beruházása az Északi Vasúti Duna-híd – Pilisvörösvár vonalszakasz átépítése is. Az alprojekt esetében a kivtielezői közbeszerzés folyamatban van (2. vágány épül Szentendrei út – Pilisvörösvár között, a sebesség a jelenlegi 60 km/h sebességről 80/100 km/h sebességre növekszik). A teljes Északi Vasúti – Duna-híd – Esztergom vonalszakasz átépítése befejezésekor (2014.05.30.) a menetidő Budapest-Nyugati pu. – Esztergom között 1 óra 12 percre csökken.

Külön beruházási ütemben valósulhat meg a vasútvonal villamosítása, Esztergom állomás átépítése, a Bécsi út és a vasútvonal szintbeli keresztezése kiváltása, a Rákosrendező – Újpest vonalszakasz átépítése is.

A projektek az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósulnak meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.

Forrás: http://www.nif.hu/hu/hirek/Megkezdodik_az_elovarosi_vasuti_fejlesztes_a_Pilisvorosvar-Eszte